dichterbijhetwater.be

dichterbijhetwater.be

Deze blog ?

Yves probeert de actualiteit rond de rivieren in de Zuid-West-Vlaamse regio op te volgen.

4,2 en oneffen

De LeiePosted by Yves 03 Sep, 2009 23:24:33

Vandaag op de Leie gevaren van Deinze naar Wervik en ondertussen veel geleerd.
Recentelijk was ik een beetje gaan twijfelen aan de uitgangspunten van het dichten voor de Leie. Wat valt er nog te beleven aan deze rivier ?

En toch. De Leie is een luie en lome rivier, maar ze draagt dagelijks vele zware vrachten van hot naar her. En straks wordt ze met het Seine-Schelde-project nog belangrijker.

Maar ik hoorde vandaag ook weer wat ruis uit de luidsprekers op de boot komen.
Iedereen maakt aanspraak (de economie, de natuur, de landbouw, het toerisme, ...) op een deel van de koek. Dat is zo met elk nieuw project in Vlaanderen.
Als je op de Leie vaart, langs de verzakte oevers, de nieuwe mega-beton-laadkaaien met bergen zand of schroot en op de oevers naakte betonnen industriële gebouwen ... Dan weet je het wel. Deze rivier moet weer nieuw worden gemaakt. Ze moet weer met het hinterland worden verbonden. Dan voel je zo dat er meer ruimte voor natuur rond de rivier moet komen.

500 hectare natte natuur. Dat is de bedoeling. Tegen 2015, 2021 of 2027 ...

Het project Seine-Schelde is een prioritair project binnen het Trans European Network. Europa heeft voor een periode van 7 jaar (vanaf 2007) een mooi potje centen klaar gelegd voor infrastructurele aanpassingen op de rivier. Ze moeten een soort van Europese transportzone zonder grenzen en zonder begrenzingen helpen realiseren.

Deze sluis in Harelbeke bijvoorbeeld.

116 meter lang. Moet er één worden van 185 meter lang. Werken zouden in 2012 moeten starten. En dat is maar één deeltje van het mega-project.
Een nieuw kanaal van meer dan 100 km in Frankrijk is het pareltje aan de kroon van het project.

Toch even slikken: de totale kostprijs van het project binnen die 7-jaar periode: meer dan 4,2 miljard euro. En daarvan kom Europa met 10 % over de brug. De rest moet door Frankrijk, het Vlaamse en het Waalse gewest worden betaald.

  • Comments(0)//rivierblog.dichterbijhetwater.be/#post5